Nieuwsbrief Groei en Bloei Meppel e.o.-nr. 12 (dec) 2023

Kijk in de tuinkalender van Groei en Bloei, daar staan tuintips en wat je in de tuin kunt doen in december. Dit is de ideale tijd om de tuin aan te pakken en planten te delen en te verplanten.

Hebt u vragen/ opmerkingen voor het bestuur / of een bericht voor de volgende nieuwsbrief ? Of wilt u zelf de nieuwsbrief van de afdeling ontvangen? Stuur uw bericht dan naar meppelgroeienbloei@gmail.com  En vergeet uw nieuwe e-mailadres niet door te geven als u van adres verandert, dan kunnen wij de nieuwsbrief blijven sturen.

Bestuur Groei en Bloei Meppel en omgeving

Agenda:

• zaterdag 9 december: Kerstworkshop in de Wijk, dorpshuis de Wijk, aanvang 10:00 uur (VOL)
  • dinsdag 23 januari: Lezing Ogterop 'Een tuin voor het nieuwe klimaat'  door Margareth hop, aanvang 19:30

Lezing Engelse tuinen: terugblik

Op woensdag 15 november genoten de 54 aanwezigen van een lezing over Engelse tuinen. De spreker, Piet Boersma, liet prachtige foto’s zien en vertelde over de bezoeken die hij aan diverse tuinen heeft gebracht. Hij fotografeert in 3-D en dat geeft een heel bijzondere indruk van de tuinen. Voor het publiek waren er speciale brilletjes om de foto’s in volle diepte en kleur te zien. Aan de reacties te horen was het een geslaagde avond en voor herhaling vatbaar.

Op deze avond was ook Katja Staring aanwezig, zij heeft in het verleden al eens een lezing in Meppel gegeven. Dit keer kwam zij om een verslag te maken voor ons maandblad Groei en Bloei. Wie weet wat we straks nog lezen over deze avond.

Voor meer informatie over de tuinen en lezingen kunt u ook kijken op  www.pietboersma.nl

Lezing Margareth Hop

Een tuin voor het nieuwe klimaat  Het klimaat verandert en daar moeten we wat mee. Bijvoorbeeld beter droogtebestendige planten neerzetten en van de tuin een regentuin maken. Hoe doe je dat in de praktijk?  Een presentatie met achtergrondinformatie over klimaatproblemen en veel praktijkvoorbeelden van wat we eraan kunnen doen. Met veel planten die geen problemen hebben met droge zomers en natte voeten.

Wat: Lezing over een tuin in het nieuwe Klimaat
Waar: Schouwburg Ogterop, Engelenbak Zuideinde 70, 7941 GK Meppel
Wanneer: dinsdag 23 januari , aanvang: 19:30 uur
Toegang gratis voor leden; niet leden betalen € 5,00

Noord Nederlands Bloemschikevenement (NNBE) 9 maart 2024

De bloemschikdemonstratie tijdens het NNBE belooft een prachtig spektakel te worden. Melissa Smedes zal ons tijdens het middagprogramma verrassen met haar bijzondere creaties. Na haar opleiding aan het Terra College in Groningen liep Melissa eerst stage bij een aantal gerenommeerde bloemschikkers. Vanaf 2017 deed ze mee aan verschillende wedstrijden. In 2023 werd ze afgevaardigd voor Nederland naar de Fleurop Interflora World Cup in Manchester, waar ze de 10e plaats behaalde. Ze behoort dus bij de top 10 van de wereld!

Aan het einde van de demonstratie worden de gemaakte bloemwerken verloot. Hiervoor worden lootjes verkocht tijdens het evenement. U maakt dus kans om met een uniek bloemstuk weer naar huis te gaan. Voor deelnemers aan het NNBE is de toegang tot het middagprogramma gratis.

Wilt u alleen naar de bloemschikdemonstratie? De toegang kost in dat geval voor leden van Groei&Bloei €7,- en €10,-  voor niet leden. Neem uw ledenpas mee voor de korting op de entreeprijs!

Opgeven voor deelname aan het NNBE kan tot uiterlijk 7 februari 2024. Opgeven voor alleen de bloemschikdemonstratie kan tot uiterlijk 5 maart 2024. Wilt u deelnemen aan het NNBE? Vul dan het deelnemersformulier in.

Wilt u alleen de bloemschikdemonstratie bijwonen? Geeft U zich in dat geval op door een email te sturen naar NNBE.groei@gmail.com, zodat u zeker bent van een plekje!

Meerdaagse tuinreis 2024

Ook in 2024 zal Groei & Bloei Meppel weer een meerdaagse tuinreis organiseren. Uit de evaluatie van de tuinreis naar Limburg in 2023 is o.a. naarvoren gekomen dat de deelnemers zeer tevreden waren over de reis naar Limburg van afgelopen jaar. Meerdere deelnemers gaven aan volgend jaar graag naar Zeeland te willen. Wij zijn daarom momenteel bezig met de organisatie van een meerdaagse tuinreis naar Zeeland in overleg met reisbureau Veenstra. Nadere info volgt via de nieuwsbrief .

Voorlopige gegevens
Wat: Meerdaagse (5d.) tuinreis 2024
Bestemming: Zeeuwse tuinen
Organisatie en Reisleiding: Tilly Vriend
Wanneer: van 4-8  juni 2024

Hoe ziet uw tuin er nu uit? December, de donkere dagen voor Kerst, maar met prachtige beelden. Hebt u daar een goede foto van ? Stuur hem dan naar ons  NB: stuur maximaal 1 foto (oké, als het relevant is mag 2 ook)   Wij kiezen de mooiste uit voor de volgende nieuwsbrief. Het gaat om een foto van dit seizoen !

Corrie Clarijs stuurde ons een foto van haar tuin in maart en november: Wat een verschil!

De tuin van Corrie Clarijs in maart

De tuin van Corrie Clarijs in november 2023

Programma Groei en Bloei Meppel seizoen 2023-2024

Het bestuur heeft weer een boeiend programma voor dit seizoen samengesteld. U kunt hier alvast kijken wat we gaan doen. Tip: noteer de data alvast in uw agenda.
Programma Groei & Bloei Meppel seizoen 2023-2024

Klik hier voor een beknopte versie van het programma.