Nieuwsbrief Groei en Bloei Meppel e.o.- nr. 8 (september 2022)

Hij is weer bijna voorbij...die mooie zomer. Op 1 september begon de meteorologische herfst. Hoewel...herfst? Met temperaturen in de 30 graden denken we daar voorlopig niet aan. Toch kunnen we 's avonds al goed merken dat de dagen korter worden. Bomen laten hun blad vroeg vallen door de droogte. Toch is 'Geen maand zo vol schoonheid als september' aldus de dichter Theo van Baaren. Het lage licht, de bloeiende grassen en asters.

Als u er nog niet geweest bent, dan kunt u nog naar de Floriade. Wij waren er 2 weken geleden en vonden het echt de moeite waard! In September zijn nog meerdere tuinen open; zoals komend weekend in Roden en Zuidlaren in het kader van de Open Tuinen Carrousel Drenthe. Of kijk op de Groei en Bloei website Bezoek mijn tuin voor open tuinen overal in het land .

Op de landelijke site van Groei en Bloei staan tuintips en wat je in de tuin kunt doen in september. Behalve Pioenen en Helleborus verplanten, kunt u ook nog rozen stekken.

Vragen, opmerkingen voor het bestuur / of een bericht voor de volgende nieuwsbrief ? Of wilt u zelf de nieuwsbrief van de afdeling ontvangen? Stuur uw bericht dan naar meppelgroeienbloei@gmail.com  En vergeet uw nieuwe e-mailadres niet door te geven, dan kan ik de nieuwsbrief blijven sturen.

Namens het bestuur van Groei en Bloei Meppel en omgeving,
Tilly Vriend, voorzitter en webmaster

4 september 2022

Open tuinen Carrousel Drenthe : veel open tuinen in weekend 10-11 september omgeving Roden-Zuidlaren

In het weekend 10-11 september openen enthousiaste tuineigenaren van de G&B afdelingen Roden-Zuidlaren hun poorten. Iedereen is welkom: leden en niet leden. Kijk voor de deelnemende tuinen op Open Tuinen Carrousel Drenthe.

Let op! niet alle deelnemende tuinen zijn beide dagen open.

(c) foto: Lianne's siergrassentuin

Droogte in Nederland, dl.2

In de vorige Nieuwsbrief schreef ik al over de aanhoudende droogte en sindsdien is de situatie niet verbeterd. We hebben nu een flink aantal droge zomers achter de rug. Het lijkt erop dat we ermee moeten leren leven.

Hier in de tuin valt het me op, dat  Vlinderstruiken zeer goed tegen hitte en droogte kunnen, terwijl de Astilbes, Astrantia's e.a. planten die van voedzame vochtige grond houden, het loodje leggen. Ook de Monnikspeper of Vitex Agnes Castus is een kampioen deze zomer. Hij heeft nergens last van en bloeit uitbundiger dan ooit tevoren. De bloemen van Vitex agnus-castus doen een beetje aan de bloemen van een vlinderstruik denken. Alleen zijn de violetkleurige of witte bloemen van Vitex agnus-castus slanker en geuren aangenamer. Kruiden zoals Thijm, Lavendel, Oregano of Citroenverbena hebben ook nergens last van. Terwijl zelfs Geraniums, die meestal wel tegen een stootje kunnen, er verloren bij staan.

Sedum Herbstfreude of Hemelsleutel is een andere topper die droogtebestendig is en bovendien een super bijen/vlinderplant. Sommige mensen moeten er niets van hebben, maar ik begrijp dat niet. Vroeg in de zomer heb je al een mooie plant met groene bloemen die naarmate de zomer vordert steeds mooier wordt en tot in de herfst staat te stralen. Zo zullen we steeds meer op zoek moeten naar planten en struiken die deze extreme omstandigheden aan kunnen.

Laat me weten welke kampioenen jij deze zomer hebt ontdekt!