Lezing door Sjaak Willemstein; Fermenteren van groenafval

Donderdag 20 maart

Sjaak Willemstein van deduurzametuin.nl spreekt als ervaren hovenier over een duurzame manier om tuinen aan te leggen.

Hierbij wordt gebruik gemaakt van effectieve micro-organismen (EM) uit fermentatie zoals Bokashi. Het idee is dat bij een gezond bodemleven planten alles wat ze nodig hebben uit de grond kunnen halen.

Hiervoor is het wel nodig om je snoeiafval en afgevallen blad te  laten liggen, zodat er een kringloop kan ontstaan en de bodem steeds bedekt en dus beschermd is.

Kunstmest geven verstoort het evenwicht alleen maar, dit past dus niet bij deze aanpak. Verder is het beter de grond niet te belopen, schoffelen of spitten. Immers, in de toplaag van de bodem zitten van nature micro-organismen die zuurstof nodig hebben. In de diepere lagen is minder zuurstof en leven andere soorten. Dit moet je dus niet door elkaar gaan gooien.

Het wordt een interessante avond voor mensen die duurzaam in hun tuin bezig willen zijn.

Voorafgaand aan de lezing is om 19 uur de Algemene Ledenvergadering van Groei&Bloei Meppel, alleen toegankelijk voor leden.

Bij de lezing is vanaf 20 uur iedereen van harte welkom!

Plaats:               Schouwburg Ogterop, Engelenbak

Zuideinde 70, 7941 GK Meppel