Nieuwsbrief Groei en Bloei Meppel e.o.- nr. 3 (maart, 2022)

foto: Helleborus foetidus / Stinkend nieskruid (c) Tilly Vriend

De lente komt eraan

Afgelopen maand raasden er maar liefst 4 stormen over het land. Met windstoten van meer dan 120 km per uur zorgden ze voor veel schade. Ook in tuinen werden bomen geveld. Heel verdrietig als je opeens zo'n ravage ziet en een leeg gat als resultaat. Maar dan blijkt elk nadeel soms weer een voordeel. Eindelijk een plek om die prachtige boom te planten, waar je al een tijdje je zinnen op had gezet. Kijk dan ook nog even in het lijstje bomen met mooie wintereigenschappen in deze nieuwsbrief.

Ondanks alles komt het voorjaar eraan. Krokussen bloeien uitbundig en op beschutte plekjes laten de Primula's hun zachtgele bloemen al zien. De komende maand is de tijd van de stinzeplanten. Kijk op de Stinzenfloramonitor om te zien wat, waar bloeit in Friesland, Groningen en Noord-Duitsland.

Verder in deze nieuwsbrief het lijstje activiteiten van Groei en Bloei Meppel. Er staan weer leuke lezingen en workshops gepland. In deze tijd van het jaar is er van alles te doen in de tuin, op de landelijke site van Groei en Bloei staan tuintips en wat je in de tuin kunt doen in maart.
Vragen, opmerkingen voor het bestuur / of een bericht voor de volgende nieuwsbrief ? Of wilt u zelf de nieuwsbrief van de afdeling ontvangen? Stuur uw bericht dan naar meppelgroeienbloei@gmail.com  En vergeet uw nieuwe e-mailadres niet door te geven, dan kan ik de nieuwsbrief blijven sturen.

Namens het bestuur van Groei en Bloei Meppel en omgeving,
Tilly Vriend, voorzitter

maart 2022

Open tuinen 2022: wie doet mee?

Dit jaar is het Landelijk Open tuinen weekend op 18-19 juni 2022.
De Open Tuinen Carrousel 2022 voor Meppel e.o. en Hoogeveen is op 13-14 augustus 2022.

Hebt u een mooie tuin? Groot of klein, in de stad of buiten? Wilt u hem dit jaar openstellen voor publiek? Graag horen wij uiterlijk 8 maart wie zijn of haar tuin wil openstellen en op welke dagen. In 2022 kan dat gedurende 2 weekends. Het is de bedoeling dat u de tuin dan GRATIS openstelt. Let op: U kunt er ook voor kiezen om slechts een dag mee te doen.

Stuur een mailtje naar bestuurslid Karin Sebèl sebelkarin@gmail.com  met de volgende gegevens: Uw naam, (indien van toepassing) de naam van de tuin, (indien van toepassing) website van de tuin, adres, welke dagen u uw tuin openstelt:18 juni, 19 juni, 13 aug en 14 aug

24 maart Algemene Ledenvergadering Groei & Bloei Meppel e.o. 19:00 uur

We zijn blij dat we na 2 jaar eindelijk weer een echte Algemene Ledenvergadering (ALV) kunnen organiseren voor de leden van afdeling Meppel en omgeving. Alle leden ontvangen voor de volgende vergadering de agenda en het financieel verslag/begroting per mail. De ALV is dé gelegenheid om vragen te stellen, feedback te geven en suggesties te delen. Groei en Bloei is een vereniging van en voor leden. Wij horen dus graag van u en hopen u te zien.

Leden die de ledenvergadering bijwonen, krijgen een aardige attentie!

Wat: Algemene Ledenvergadering Groei en Bloei Meppel e.o.
Wanneer: 24 maart om 19-20 uur
Waar: Theater Ogterop, de Engelenbak, Zuideinde 70, Meppel

24 maart Lezing Katja Staring : Dahlia's, ze mogen weer!

Aansluitend op de Algemene ledenvergadering is om 20:00 uur de lezing door Katja Staring

De dahlia is weer helemaal terug. De afgelopen jaren zijn er vele nieuwe soorten bijgekomen. Kleine pompons, kolossale schotels, wufte cactussen en ingetogen sterren. Katja Staring, co-auteur van het boek ‘Liefde voor dahlia’s’, is zelf dol op dahlia’s en laat ze in haar lezing in hun volle glorie zien en belicht alle facetten - van de geschiedenis tot de duurzame kweek, van veredeling tot de passie. Ze geeft talloze tips en toont kleurrijke en vrolijk makende foto's.

Katja Staring is publicist, buitenmens en groene Instagrammer onder de naam @DailyGreenspiration. Veel leden van Groei en Bloei kennen haar van haar boeken, bijdragen in verschillende tijdschriften, maar vooral van het tijdschrift Groei en Bloei.

Wat: Lezing Katja Staring: Dahlia's, ze mogen weer
Wanneer: 24 maart om 20:00 uur
Waar: Theater Ogterop, Zuideinde 70, 7941 GK Meppel
Entree voor leden (met pas) gratis; niet leden betalen € 5,00

Groei en Bloei tuinreis 2022 naar Zuid-Duitsland

Tot 31 maart kunt u zich inschrijven voor deze reis.
Van 15 t/m 19 juni 2022 gaan we op tuinreis naar het Zuiden van Duitsland. Het belooft een hele mooie reis te worden. Tussen Stuttgart en de Bodenzee bezoekt u diverse fraaie privétuinen, 2 botanische tuinen en het schitterende, kleurrijke bloemeneiland Mainau (met 8000 rozenstruiken)
In de folder leest u alles over de reis: welke tuinen worden bezocht, het hotel waar u verblijft, de prijs en voorwaarden

Hierbij het inschrijfformulier voor de reis. Na ontvangst van het formulier ontvangt u van Kupers tuinreizen een boekingsbevestiging en factuur.  Voor inlichtingen kunt u  Baukje Miedema bellen of mailen of Kupers tuinreizen +31 (0)495 456 610

Groei en Bloei leden en niet-leden, ook van andere afdelingen, kunnen deelnemen aan deze reis.

Wij adviseren de deelnemers een goede reis- en/of annuleringsverzekering af te sluiten, en in de gaten te houden dat u aan de inreisvoorwaarden voldoet. Meer informatie daarover is ook te vinden op de website van Kupers, mocht U hier vragen over hebben!